kesedaran & kesyukuran dari-Mu  

Posted by admin





Salam...

Baru-baru ni aku baru je lepas g Kedah beramai-ramai secara konvoi. ini pn baru hilang penat.. tu yg post blog nih.. letih wooo.. haha.. yang ni merupakan antara program besar Persatuan Seni Silat Cekak Ustaz Hanafi yang aku excited sgt nk join.. haha..

Aku mmg xtaw langsung ape aktiviti yg diorang sediakan untuk konvoi kali nih.. walaupun dah di bagi tentatifnye.. aku tetap x bace.. haha.. sori ye pengarah..

Tanggal 10 April 2010 yang jatuh pd hari Sabtu.. Kitorang mule begerak ke Kedah.. prjalanan mengambil masa selama 5 jam.. xtermasuk berhenti berehat di RnR untuk 3 kali.. konvoi kali ni mmg agak relax prjalanannya (bagi aku la) sbb bnyk gak berhenti di RnR.. hehe.. yelaa.. lagipun jelez tgk mmbe satu kete aku ni tido sepanjang pejalanan.. siap bermuzik lagi tu.. hahaha.. mmg dugaan tol..

Tiba sahaja di Kedah.. kami terus ke destinasi pertama kami iaitu di rumah anak-anak yatim, PERKIM.. haaaa.. inilah motif utama aku post blog nih.. kat rumah ni laa dimana timbul sesuatu yang aku x taw nk cakap camne..

Aktivit di rumah anak-anakh yatim ni bermula dengan ucapan alu-aluan drpd pengerusi majlis.. diteruskan dgn ucapan.. emm.. macam pegetua la kat situ.. kemudian diteruskan pula dgn ucapan YM En. Marwi.. ucapan En. Marwi tidak lain dan tidak bukan banyak memberi semangat kpd anak-anak DATAR di situ untuk teruskan kehidupan masih panjang dengan belajar bersungguh-sungguh kerana ilmu pengetahuan itu yang membezakan serba-sedikit taraf seseorang manusia itu.. aku amat-amat sgt tertarik dgn ucapan beliau dan aku hanya mengaggukkan kepala aku sepanjang ucapan beliau menandakan setujunya aku pada setiap kata-kata beliau..

Kemudian diteruskan dgn persembahan silat drpd skuad demonstrasi pihak persatuan.. gedebak gedebuk..!! seronok aku tgk wajah anak-anak DATAR yang dari raut wajah diorang aku rasekan diorang betol2 kagum.. dan mungkin de gak yg terdetik kt hati diorang nk join silat ni.. hehe.. tahniah kpd skuad demo sbb dpt mencetuskan perasaan minat akan silat ni kpd anak2 DATAR.. untuk anak2 yg nk join.. joinlah besungguh-sungguh sbb ilmu yg kalau kite blajar 6 bulan.. 6 bulan la ilmu kite.. :)

Kemudian.. kami mengagih-agihkan sedikit makanan ringan kpd anak2.. air kotak dan kek apollo.. hehe.. aku xtaw la.. aku suke tgk wajah diorang.. mcm beseri je ble tgk ktorang sume.. hehe.. tu yg sronok aku nk mlayan diorang tu.. kami pn mkn bersama sambil beramah mesra dgn anak2 DATAR..

Tapi.. aku xbrape nk selera sgt mkn ngn minum.. aku xtaw laa.. mungkin aku terlalu sgt fkirkan keselesaan yg mungkin aku dapat berikan pd anak2 DATAR tu.. aku juz melihat telatah diorang sesama sendiri dan ada juga yg bermesra bersama ahli kembara..

Apabila diumumkan masa untuk bertolak dari pengarah program.. aku tetibe je mule terase sebak kt hati aku.. aku xtaw knape.. dr awal aku dtg sini de satu perasan lain yg mlekat kt hati aku ni.. huhu..

Kitorang bersalam-salaman dgn anak2 DATAR.. aku masih pegang lagi air kotak laici.. niat nk sedekahkan kt salah seorang anak DATAR.. tgh bersalam-salam.. trdetik nk bagi air kotak ni kat salah sorang anak DATAR.. aku pgang tgn die dan aku bagi die air kotak tu.. aku ckp.. "nah.. minum ye dik".. tesengih die.. mase tu hati aku mcm terbuka luas.. lapang sgt dada bile tgk raut muka die yg gembira.. aku terus usap2 sikit kepala die.. pernah ada ustaz aku dulu ckp.. "kalau kite usap kepala anak yatim.. mst dpt pahala.." tu yg aku usap tu.. hehe.. alhamdulillah.. rase lapang hati lpas tu..



Kenapa aku pilih banak tu..? sbb.. mase ucapan diberi pada awal2 program.. ade ahli dr kembara bertanyakan nama dan soalan lain yang aku xdapat detect.. hehe.. cube teke anak tu watpe?? haaa.. ni yg wat aku tertarik nih.. anak tu tunjuk tunjuk tande senyap.. kire suruh senyap la kn.. dgn meletakkan jari telunjuk die kt mulut die.. waaa.. aku betol2 tertarik.. nampak sgt didikan yg dibagi kt situ betol2 membentuk peribadi anak tu.. amin.. :)

Masuk je dalam kete.. aku masih rase sebak sgt.. xtaw la nape.. mungkin aku nk tinggal kt situ.. nk layan diorang.. nk bg taw diorang dunia luar ni bnyk cubaan.. kne tetapkan pendirian.. xboleh jd macam lalang.. jgn terlalu lalai dgn hiburan dunia.. mst selalu dekatkan diri dgn Allah.. ntah laa.. mugkin tu hnya perasaan.. tp tulah.. sebak sgt nk tinggalkan diorang..

Sejak dr tu aku merasa.. aku yg masih lagi dikategorikan sbg anak kpd ibu bapa aku.. rasa bersyukur sgt atas nikmat mempunyai keluarga yg Allah berikan pd aku.. aku tidak diuji sebagaimana anak2 DATAR tu diuji yakni dgn xde ibu bapa yg menjaga diorang.. xde ibu bapa yg beri tunjuk ajar diorang.. xdapat merasai kasih sayang ibu yang tiada tolok bandingnya dan xdapat merasai kasih sayang ayah yang hebat di mata anak.. aku berdoa agar anak2 itu diberikan jalan yang mudah untuk menghadapi ujian Kau samada di dunia mahupun di akhirat Ya Allah.. sesungguhnya Kau yang Maha Adil lagi Bijaksana dalam segala-galanya..

amin Ya Rabbi..

Tahniah pd pengarah sbb memilih lokasi rumah anak2 yatim sbg destinasi aktiviti.. sekurang-kurangnya kite dapat mengetahui.. ade yg jauh lagi xbernasib baik dr kite.. jadi.. kite haruslah sedar dan bersyukur ke atas-Nya dengan apa jua yg Dia berikan pd kita..

Sekian, terima kasih.. :)

This entry was posted on Thursday, April 15, 2010 at 11:07 AM . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 comments

Post a Comment